Marko R wrote:Dado R. wrote:Međutim izgleda da je kod samog tiska došlo do toga da je jedna tiskara otišla malo više u jednu stranu (malo više crvene boje) a druga u drugu stranu (malo više plave boje) pa iako je to sve
u granicama tolerancija razlika je primjetna. No ono što smo još ustanovili je da je plastifikacija (koja se radi od različitih materijala) napravila tu razliku još većom nego su to napravili nanosi boja.
I kako je tu, posebice na hrptu, prazna (čista) ploha na kojima je samo boja pozadine i naslov, lako je uočljiva ta mala razlika. Moguće je da baš zbog plastifikacije nisu sve knjige takve.
Samo jedno pitanje: sve rečeno se odnosi samo i isključivo na korice, ili..? Malo me je sad zbunilo pominjanje i crvene i plave boje. Hvala.
A kako si došao do zaključka da bi moglo biti o bilo čemu riječ osim o koricama?
Zar mi možda nekad pričamo u rukavicama?
Da si lik iz Alan Forda još ne znam točno kako bi se zvao, ali znam gdje bi radio... U onom uredu za "istraživanje ruda i gubljenje vremena"...
Da je riječ o knjižnom bloku odnosno stranicama unutar stripa naravno pisali bismo o tome, kao i uvijek kad postoji nešto unutar stripa a ne na koricama.
Ovdje je riječ je naravno o koricama i onome što se spomenulo u vezi crne i zelene boje. Korice se svakako tiskaju odvojeno od stranica, imaju svoje ploče, najčešće nisu ni na istom papiru, itd.
Pretpostavljam da ti znaš nešto o tiskarskim procesima pa me čudi što te zbunjuje u vezi crvene i plave boje? U tiskarskom žargonu plava je naravno cyan+magenta, a crvena je magenta+yelow.
OK možda je problem u meni što pomislim da kad netko nešto detaljnije (a ne površno) komentira onda i razumije tu materiju, zaboravljajući pri tome da ljudi najčešće komentiraju nešto
što ne razumiju ali imaju stav.
Ne mislim ovdje nužno na tebe i tvoje komentare, mislim općenito na sve komentare koje pročitamo, pooput naklada, prodaje, cijena, papira itd.
No kad smo već otvorili temu, da pojasnim i za one koji ne znaju kako izgleda tiskarski proces s bojama. Dakle sve što je u koloru tiska se iz CMYKa. Korice i stranice koje su u boji.
CMYK je suptraktivni model miješanja boja koji se prvenstveno koristi u tiskarstvu. Skraćenica je to iz naziva boja u engleskom jeziku; Cyan, Magenta, Yellow, i Key (oznaka za crnu).
U teoriji se miješanjem tri boje CMY dobije crna, no kod tiskanja crna se koristi kao zasebna odnosno četvrta boja, a u svrhu bolje reprodukcije tamnih boja.
Postoje i situacije kad se dodaje i recimo peta boja, ali to su baš posebnosti koje sad nisu bitne. Uglavnom sve boje koje vidite na koricama (ili unutar stripa ako je kolorno izdanje) dobije se
iz kombinacija tih boja. Pa kad tiskari kažu da tu ima malo više plave znači da je dodano malo više cyana (i magente) ako ima malo više crvene onda je više magente i yelow boje itd.
U teoriji u pripremi imate složene postotke boja kako trebaju ići i to je to. Ali kako to izgleda u praksi? U praksi izgleda tako da strojari moraju isprobati postavke dok ne dobiju željenu boju
koja u granicama tolerancije odgovara matchprintu pripreme. Zato što svaka boja nije ista ovisi o proizvođaču, svaki stroj nije isti, svaki papir nije isti ne prima jednako boju, i tu opet ovisi
o proizvođaču, pa klimatski uvjeti (koliko brzo se boja osuši), a ovisi i o strajaru i tehnologu isto... i svaka boja se zasebno nanosi.
Pa sad kad neki tiskar želi postoći što vjerodostojniju boju na nekim elementima (recimo naslovnici i nekim detaljima na njoj) promijeni odnos boja pa dobije malo drukčiju nijansu ali to malo
pomjeri i odnose iz kojih je dobijena crna boja a i ostale boje. I to je onda moguće vidjeti posebno u dužim serijalima da ima malih razlika u granicama tolerancije.
I još jedan komentar na crnu boju. Vjerujem da bi mnogi pomisli da crna dobije iz Key (crne) 100%, zvuči logično. Može se dobiti i takva crna ali takva crna nije "jaka" crna nekome bi djelovala blijeđa.
Pa se zato radi "puna crna" najčešće u CMYK omjeru 70% Cyan, 40% Magenta, 40% Yelow i 100% crna. To onda bude puna crna. Nekad je i omjer 60-30-30-100.
Postoje i druge kombinacije kako bi se dobile razne crne boje: Rich black, Cool black, Warm black, Registration black itd. A misli se da je crna samo crna...
Kod nas u dizajnu, primjerice kod Texa ima i kombinacija više crnih boja da se dobiju neki efekti... Uglavnom, vidite da je crna sastavljena iz svih boja, pa svako pomjeranje jedne utječe i na crnu.
I na kraju samo da spomenem da je u ovim MNO kolorima papir odličan, otisak i unutar knjige (stranice) također vrhunski. Papir smo mjerili i gramatura je posve ista.
A kao što sam rekao od proizvođača do proizvođača može biti minimalnih razlika pa će nekome pod prstima biti glađi ili nešto drukčiji.
No oni koji će mijenjati knjige ionako će dobiti kompletnu novu knjigu jer će se sve tiskati iznova...
Raspisao sam se ali nadam se da će ovo nekome pomoći da malo bolje svati kako to sve funkcionira. Marko R što sad ne valja, što nije jasno?