Zagonetni talisman(SAKL 30b/31a, ZS 327b/328, SR 24c/25a), 32+96=128 str.
- trideset i sedma Texova epizoda
Scenarij: Gian Luigi Bonelli
Crtež: Francesco Gamba & Aurelio Galleppini
Naslovnice: Aurelio Galleppini
Kratki sadržaj: Prilikom lova na bizone Tex, Kit i Tiger Jack su naišli na Hopi Indijanca na samrti zavezana za leđa bizona. Budući je Texu dosadilo tromjesečno mirovanje zbog oporavka od šošonskog metka, naš trojac odluči istražiti što znače nepovezane riječi nesretnika kojeg su pokušali spasiti. Put ih vodi na jug Hopi rezervata, gdje bivaju napadnuti od strane čudnih likova s crnim kukuljicama i rogovima na glavama.
Zanimljivosti: - Ova epizoda je originalno izlazila od 21.08.1955. do 06.11.1955. u striscia seriji, dok u Bonelli formatu izlazi u srpnju i kolovozu (ili rujnu) 1962. godine.
- Prošlo je tri mjeseca od prethodne epizode u kojoj je Tex ranjen, pa mu je bio potreban duži oporavak u selu Navaja.
- Kit Carson se ne pojavljuje u ovoj epizodi jer je nakon događaja u prošloj epizodi ostao na zadatku, dok su se Tex i Kit vratili zbog Texovog oporavka.
- Radnja ove avanture se odvija u Arizoni, Hopi rezervatu i gradu Angell koji je stvarno postojao u blizini Hopi rezervata, a danas je grad duhova.
Hopi rezervat:
slika- Ova priča osnovnom temom dosta podsjeća na nekoliko ranijih epizoda u serijalu kao što su:
1. SAKL 2d/3a, LIBKB 2a, ZS 8, SR 2c/3a:
Tajna zlatnog idola / Krv na granici, kronološki gledano šesta epizoda,
2. SAKL 8b, LIBKB 4b, SR 6b/7a, LMS 9:
Opasna tajna (Meksikanka Lupe), četrnaesta epizoda
3. SAKL 18c/19a, LIBKB 8c, SR 15b:
Tajanstveno brdo, dvadeset i peta epizoda i na kraju
4. SAKL 27b, LIBKB 11c, ZS 309c, SR 21c+22a:
Misterij Svjetlucavih Planina, trideset i druga epizoda, što je očiti dokaz neinventivnosti tate Bonellija na samim počecima serijala.
- Pojavljuje se Nat Solomon, vlasnik hotela u Angellu i bivši vojnik koji se sjeća Texa dok je služio u utvrdi Wellington. Kako kažu, Meksikanci su upali u Santa Fe, pa je i sama utvrda bila pod opsadom. Samo, s obzirom na dosadašnji kontinuitet u serijalu, nije točan podatak kada Tex kaže da je to bilo prije šest godina, a to je lako dokazati činjenicom da tada Texov sin Kit još nije bio ni u dugoročnom planu.
Uz to, Gian Luigi s prethodnim epizodama i indirektnim sudjelovanjem glavnih likova u Američkom građanskom ratu (1861.-1865.) jasno postavlja vrijeme radnje u serijalu, s tim da se to čak i poklapa sa početnim epizodama u kojima Texa vidimo kako sudjeluje u ratu između Meksika i SAD-a (1846.-1848.), budući je Gian Luigi u tri ranije epizode (SAKL 10b/11a:
Banda Daltonovih, SAKL 12b/13:
Klopka i SAKL 15/16:
Vatreno krštenje Kita Willera) naglašavao da je prošlo 15-20 godina od tih početnih epizoda, što najjasnije opet možemo vidjeti prema Kitovim godinama.
- Možda je baš slika ovog Hopi naselja dijelom nadahnula tatu Bonellija na ovu priču - mjesto First Mesa, godina 1941.:
Komentar: Hopi su narod koji se često pojavljuje u vestern pričama, a Gian Luigi Bonelli ih je ovdje postavio u istu poziciju kao i mnoge indijanske narode prije njih.
Evo i zastave naroda Hopi:
Ponovno imamo hram na mesi, narod koji je zaveden i posvećen nekakvom okrutnom božanstvu, opet je nekakvo zlato u pitanju i bijelci koji su namirisali mogućnost da omaste brke, pa još te sulude crne kukuljice s rogovima koje nose na glavama pod arizonskim suncem...
Priča se može podijeliti u dva dijela, prvi sa hramom i drugi s upečatljivim bijegom kroz pustinju i završnicom u gradu Angellu. Drugi dio je puno bolji i dosta popravlja umobolni glavni dio priče s hramom na mesi.
Zaplet je poprilično intrigantan, a scena zavezanog Hopi Indijanca za leđa bizona upečatljiva. Mora se priznati i da je način izvršavanja smrtne presude vezivanjem za leđa bizona originalan. Slijede intrigantne riječi nesretnika na samrti i odluka o poduzimanju istrage zbog straha od dokolice.
Nakon dolaska u blizinu cilja istrage, naprasni napad čudnih likova označava početak središnjeg dijela priče. Neću reći da njihov suludi izgled nije efektan, ali vrućina na mjestu radnje kao i sama ideja stalnog nošenja tih kukuljica ne otvara mjesta logici. Slijedi djeva u nevolji, neuspješno slanje Kita po pojačanje, zarobljavanje, hram tipično astečkog izgleda na mesi usred pustoši Arizone, naivan scenarij bijega iz zarobljeništva i još naivnije uništenje svih snova Sinova bijelog bizona.
Srećom, pa su glavni organizatori tog kulta (koji su normalno bijelci) uspjeli pobjeći sa zlatom. Nije problem samo u naivnostima, već u upornom, bezidejnom ponavljanju istih elemenata, a tek smo na 25. broju redovne serije.
Bijeg preko pustinje i završni obračun u gradu Angellu uvelike popravljanju ukupan dojam ove epizode.
U ovoj epizodi je uz Galepa potpisan i Francesco Gamba, iako je i ranije Galep imao nekreditiranu pomoć na tušu. Shodno tome, čini mi se da je crtež detaljniji i precizniji, ali ne mogu garantirati da nije riječ o mome osobnom dojmu povezanog s tim saznanjem i mojim simpatijama prema grafičkom tvorcu Malog Rendžera.
Prva naslovnica Klasik izdanja (u punom formatu na poleđini SAKL 30) koristi efektan početni element ove priče, odnosno Kitovo spašavanje nesretnog Indijanca s leđa bizona, dok druga prikazuje Kita i Tigera Jacka (krivo obojene košulje) u akciji protiv dva Indijanca od kojih je jedan vrač Hopija.
Po pitanju redovnih brojeva, a ako se vodimo po naslovima na njima, ovoj epizodi bi trebale pripadati čak dvije naslovnice, one od brojeva 24 i 25. Samo što te dvije naslovnice nemaju puno dodirnih točaka s radnjom ove epizode, za razliku od dvije naslovnice Klasik izdanja koje su u stvari precrtane scene iz stripa.
(priča: 4, scenarij: 4, crtež: 8, naslovnice: 6) - 54%Život je toliko zamršen da iz njega nitko ne izlazi živ!