OČI ČUDOVIŠTA/ANANGALms 813-814
1988 Dnevnik NS
Strip napis'o: Sklavi Ticijano
Iscrtao pa tušir'o: Ćivitelio Fabio onaj što te na ... znaš ti šta.
Auuuu, le-le, kako se Sklavi ovde nalupetao, kuku... al' ako se uzme u obzir da je u tom periodu imao depra momente, onda i ne čudi ovakva epizoda... ali Ananga, duh zla? Daj bre Sklavi, čovek koji je u hororu do krvi, da ima ovakve ispade? molim te...
Pre svega,
Ananga nije nikakav duh zla, već suprotno, Energija ljubavi, čistote, beztelesno stanje seksualne strasti, požude, visokih emocija i osećajnosti... kakav crni duh zla i ostale p...m... Uostalom, ne morate čitati knjiga i knjiga da bi ste ovo znali, morete i izguglati po guglu i netu.
''Duh zla'' na koji Sklavi ustvari,očigledno misli se čita Anjanka (a piše se Anhangá), ali ni on nije ''duh zla'', već Jelenski duh koji je zaštitnik životinja od lovaca i sličnih mediokriteta! Da je Sklavi koristio termin Jurupari, ondak bismo poprilično bili blizu oblika duha zla, da ne kažemo ne častivog.
Jedina konekcija Sklavijeve Anange sa pravom Anjankom je korišćene opsene, koju Anjanka koristi kako bi smantala nasilnike i spasla životinje, a same nasilnike uvalila u drek. Al o tome ćemo u epizodi.
Kad je strip u pitanju, epizoda je neka mešavina psiho trilera i horora, i sveukupno sagledano, uzbudljivo jer ima trip zaključak, iako mislim da je odavde Sklavi sebe samog krao kad je pis'o i kad se depresirao oko ''Demona Ludila'' za Zagora. Zajednička stvar kod Noa i Zagora u ''demonu'' je da su oba lika dosegla maksimum u svom ludilu, s tim da je razlika da u tome da je Zagor tamo, samog sebe ''ubijao'' da bi rešio stvar, dok je ovde Mister No ''ubica''. Da, Mister No je ''killer'' , i to sajko kila!
SVESKA BR.813 - PRVI DEO EPIZODE
SPOJELERI U OSTATKU TEKSTA!Jedan od ''ključeva'' stripa je upravo ova stranica, i egzaktno 5 sličica na strani. Pročitajte tekst i pogledajte sliku... ukratko, opijen, Mr.No razmišlja da zbega na spavanje, ali u istom trenutku hvata ga momenat ludila (pogledati zvezdice koje krcaju oko njega na kadru), zatim gleda u pun mesec koji isto može biti sinonim za ''devojačko ludilo'', a zatim poslednja sličica na strani, koja jasno inicira da je bolje da prespava da ne dodže u iskušenje ''da napiše prvu pesmu u životu'' aka ''belaj''. Zatim, pojavljuje se lokalni klošar Pako, koji Nou žicka kintu za alkohol, i tu su dva bitna trenutka, prvi - stranica 7, sičica 3 - Mister No kaže - ''čovek mora misliti na svoje zdravlje'', a zatim pošto užicka para od Noa, drugi ključan momenat je stranica 8-sličica 2, kad Mister No kaže: ''popij jednu u moje zdravlje'' - iako mu je dao para za dve čašice, bez sumnje se mislilo da jednu popije u čast Noovog dolazećeg ludila, a drugu očigledno, u svoje ''zdravlje'' - mislim na Paka, jer će mu to biti i poslednja čašica koju će popiti.
Zatim, Mister No, duva vutro, jer onako kako je čovek nacrtan s cigarom u ruci (stranica 9/sličica 4), niko tako ne pljuga, već duva. I normalno, Mister Noa, spucava trip da čuje vrisku, pošto dobije viziju da Pako umire nasilnom smrću, al' ustvari on je taj koji ubija Paka, tripujući da vidi zver u čovekolikom obliku koja ga kolje.
Mister No, puca misleći da ubija zver koja kolje Paka, a u stvari, kad se približi, vidi da je to u stvari Pako u koga je pucao, i da je zver očigledno bila trip, iako sam Mister No, još uvek nije sves'an toga. Kad vidi paka i kako ga je izrešetao, Mister No povraća, jer shvata šta je uradio i opet ga iskre ludila obuzimaju, i on pada u nesvest.
Nailazi murija, koja ćorkira Mister Noa, malo tanak momenat u stripu, s obzirom da nit se kontaktirala hitna pomoć ni u slučaju Paka, ni u slučaju Mister Noa, kog su u onako besvesno stanju sa pištoljem u ruci, odneli u muriju u tvorza. wtf?
Al' 'ajde...
U ćeliji se Mr. No budi, vidno mamuran (stranica 18/sličica 4), i bez sumnje, vutro/alko trip ga još drži... i on svestan svoje situacije da je u čorki jer je nešto zazenuo, on u trenucima bliskim vutorkenjosima, i dalje tripuje da je neko drugi kriv za Pakovu smrt, i razmišlja da muriji ispriča trip i vizuju zveri u svoju odbranu. Činjenica, da murija nije našla metkove u Pakovom telu, dovodi nas do zaključka, da Mister No nije povraćao samo zato što je video mrtvog Paka, već i što mu je u svom onom svom ludilu vadio metke iz tela da ispadne kao da ih nije ni imao (kakav ludak prim.aut).
Tako, murija, pošto šatro nema nikakvih dokaza, pušta Noa na slobodu.
Na putu kući, Mister No opet spuši vutru, i kad stigne kući, u trenucima tripa, učini mu se da mu je u gajbi lik po imenu Piter Vulf, koji hoće da ga ovaj vozika pajperom. Mister No istripuje da je to stvarno, i kad sutra treba da se nadju na aerodromu, pre dolaska na aerodrom, Mister No svrće do kafane, gde se leši, a onda vidno alkoholisan dolazi na aerodrom - dobro pogledati kompeltne stranice 29,30 i prvi deo strane 31, koje reflektuju Mister Noovo pijanstvo u punom jeku.
Zatim, pošto ga trip još drži, on istrpuje Pitera da je došao na aerodrom, ali fora je u tome da Pitera, niko osim Mister Noa, ni ne vidi, u stvari - pažljivo pogledajte kadrove. Kako bilo, Mister No i imaginarni ''Piter'' poleću.
Iako ispada da imaju konverzaciju u avionu, očigledno je da Mister No priča sam sa sobom, i u trenu kad ga spiče jači fleševi, izazvani alkoholom i travom, Mister No tripuje da je imaginarni ''Piter'', ''zver'' iz tripa, koja je ubila Paka. I pošto ''Piter'' ''iskoči'' iz pajpera, Mister No doživljava vutrokenjski zenit i umalo da se skrši, pošto ga obuzima totalno ludilo i vrtoglavica od efekta opijata, al' pošto uspe da se pribere - pogledajte pažljivo - stranica 44/ sličice 3 i 4 i šta Mister No govori u sebi - pogledajte rečenicu na 4 sličici - Mister No je svestan da je pao u ''delirijum''* , i pogledajte poslednju sličicu na strani 45, - Mister No je svestan i sam da lupeta i izmišlja, i pogledajte koliko je smiren - što neko, ko je video onakav suicid-skok iz aviona metodom na glavu, ne bi mogao da bude.
Ima još jedna smešna sitnica. Mister No je u tripu da je zaradio ''gomilu'' novca, sve ukupno 600 dolara? gomila? - nema, lud je ko ludi djoka. total.
Quote:
*Delirijum
Delirijum je neurobihejvioralni poremećaj koji se odlikuje akutnom promenom mentalnog stanja, fluktuirajućim tokom i poremećajem pažnje.
Delirijum se razvija u 5-42% bolesnika podvrgnutih hirurškim intervencijama, u 18-30% bolesnika u jedinicama hirurške intenzivne nege, u 2-20% pacijenata u koronarnim jedinicama a starijih od 65 godina, dok se u 5-32% razvija delirijum u toku hospitalizacije. Naročiti interes lekara urgentne medicine je za 10-24% ukupnog broja bolesnika sa delirijumom, koji se razvija van bolnice. Ti bolesnici bivaju transportovani u bolnicu i prvi kontakt lekara sa njima je na terenu.
Patofiziološki mehanizmi koji dovode do đelirijuma nisu gaSvim poznati. Određene strukture mozga kao što su retikular- na aktlvtejuća supsfanca (RASJ, asocijativne zone korteksa, prefrontalni korteks, posteriorni parijetalni korteks talamusa, i možda kaudatus, bivaju zahvađene patološkim procesom, što se klinički manifestu- je kao delirijum.
Nije jasno da li neurotransmiterski defekt ima odlučujuću ulogu u nastanku del- irijuma, ali je izvesno da antiholinergici mogu izazvati holinergički delirijum, kao što ©i^kvo stanje mogu usloviti L hipoglikeni- ja, hipoksija i drugi metabilički poremećaji, verovatno utičući na acetilholinsku funkciju prenošenja »impulsa. Na nalfenak delirijuma može uticati dopamin, opijati, histamin, serotonin, norepinefrin, GABA, glutamin. Na terenu naročito važan uzročnik nastanka delirijuma je alkoholizam.
Klinička slika
Delirijum se karakterište akutnim početkom promene mentalnog statusa, koje su fluktuirajuće čak i toku jednog sata. Te fluktuacije su obično u toku dana i karakterišu se brzim promenama pažnje, i budnosti, koje nastupaju naglo i nepredvidljivo uz periodično lucidne intervale. Poremećaj pažnje je najvažniji simptom delirijuma. Sve komponente pažnje su izmenjene, uključujući selektivnost, tenacitet, lakoću mobilizacije, pretraživanje okoline, sposobnost usmeravanja pažnje i sposobnost procesiranja informacija. Mišljenje u delirijumu je dezorganizovano. Tok misli je poremećen, pa bolesnici nisu sposobni za usmereno ponašanje. Konfuznost je posledica poremećenog mišljenja, a posleđično je i govor dezorganizovan, nesistematičan, sa repeti- djama, i perseveracijama. U delirijumu dolazi do promene stepena svesti te su bolesnici Jesto letargični i smanjene budnosti.
dok su drugi hiperalertni, kao npr. oni sa deliiijumom tremensom, ali im pažnju privlače vrlo nebitne i nevažne stvari, koje im ;se ne mogu zadržati. Sposobnost percepcije je smanjena u jedinici vremena, a halucinacije se pojavljuju češće u vizuelnoj sferi i često su trodimenzinalne i u boji. Ovi bolesnici imaju poremećaje ciklusa budnost-spavanje uz ekstremnu dnevnu pospanost, reverzni dnevni ritam i noćnu uznemirenost. Ovo je najmanje specifičan simptom i može se javiti u demenciji, depresiji i drugim bihejvioralnim poremećajima. Delirijum može pratiti izmena psihomotome aktivnosti, bilo da je reč o hipoaktivnom-hipoalertnom ili hiperaktivnom- hiperalertnom poremećaju. Većinu ipak čini mešana slika, a 15% ima samo hiperaktiv- nu formu koja je prognostički bolja. Dezorijentacija i poremećaj pamćenja takođe su česti. Neposredno pamćenje je poremećeno verovatno zbog problema sa pažnjom. Može postojati reduplikativna paramnezija (poremećaj integracije između ranije zapamćenih i sveže zapamćenih događaja).
Delirijum je kompleksna pojava sa širokomlepezom simptoma i znaka od strane centralnognervnog sistema. Osnovna karakteristika de-lirijuma je pomućenje svesti. Češće se javljakod starijih osoba na hospitalnom lečenju.Ključne karakteristike delirijumskih stanja jenjihov brz i agresivan početak, uzročnici sudominantno egzogeni, sa jasno izmenjenimstanjem svesti i pažnje, prisustvom halucinacijauz najčešće izraženo pogrešno predstavljanjeopažanja. Epidemiološki podaci jasno ukazujuda vulnerabilni deo populacije čine stariji ho-spitalizovani pacijenti, posebno oni koji suizloženi ortopedskim operacijama kuka ilioperacijama na srcu. Ovaj deo populacije,shodno godinama, uobičajeno koristi različitemedikamente, od kojih pojedini mogu imatipotencijala za razvoj delirijuma. Različitilekovi imaju različite potencijale za nastanakdelirijumskog stanja, pa je zato bitno dobropoznavati one koji imaju jasno definisane iopisane delirijumske potencijale (antiholine-rgički lekovi, hipnotici, antidepresivi, analgetici).Poznavanje ovog potencijala može dati zna-čajnu prednost lekaru prilikom donošenjaodluke za primenu određene grupe lekova,posebno u hospitalnim uslovima, a takođe iu bržem prepoznavanju simptomatologije de-lirijumskih stanja kod pacijenata koji sutokom hospitalizacije ili posle hiruških intre-vencija upali u delirijumsko stanje. Postojanjeprotokola za dijagnostikovanje delirijuma,kao i dobro obučenog zdravstvenog osobljaza prepoznavanje i lečenje delirijumskih stanja,je važan preduslov kako za efikasnu borbuprotiv nastanka delirijuma, tako i za saniranjenjegovih posledica.Stanje delirijuma imalo tokom istorijemnogo izmena i opisa. Termin ,,akutnokonfuzno stanje“ je generalno prihvatljivou skoro svim definicijama koje su vezane za delirijum. Organska etoiopatogenezanastanka delirijuma je vezana za akutninastanak i uticaj spoljašnjih faktora. Poredmnogih mogućih uzročnika delirijuma,uticaj lekova na njegov razvoj je poznat.Veliki obim primene lekova, uz postojanje stanja koja iziskuju primenu više različitihlekova odjednom, ukazuje na potrebudeterminisanja stepena i vrsti uticaja kojelekovi mogu da imaju na razvoj deliri-jumskih stanja.Epidemiologija Epidemiologija delirijuma ukazuje daje pojava ovog sindroma u opštoj populacijiizmedju 1-2%, ali da se procenat pojavedramatično povećava kod starijih pacije-nata koji se leče u bolnicama ili su deonekog hiruškog tretmana. Postoperativnidelirijum se dešava kod 15 do 53% paci-jenata, dok je kod starijih pacijanata naintezivnim negama ovaj procenat veći ikreće se od 70-81%. Dužina boravka ubolnicu uvezana sa rastom procenta pojavesindroma sa 6 do 56% [1]. Procenjuje seda lekovi doprinose pojavi delirijuma u22 do 39% svih slučajeva. Definicija delirijumaPrema DSM-IV-TR (Diagnostic andStatistical Manual of Mental Disorders,2000) Američkog udruženja psihijatara(APA- American Psychiatric Association),delirijum predstavlja akutno konfuznostanje, tj. akutni, prolazni, neuropsihija-trijski sindrom sa organskom etiologijom,sa karakterističnim poremećajem pažnjei kognitivne funkcije koji se javlja vremenskirazličito (od nekoliko sati ili dana) i imapromenljiv tok izmena ponašanja tokomdana, sa ili bez pormećaja spavanja(ciklusu budnost-spavanje) [2].MKB-10 klasifikuje delirijum u grupiF 05 ("Delirijum, koji nije izazvan alko-holom i psihoaktivnim supstancama"),ali i u grupi F 10-19 kada se obeležava sa4 i 5 cifrom (za specifikovanje kliničkogstanja) i to: F 1x.03 ("Akutna intoksikacijasa delirijumom") odnosno F 1x.4 ("Ap-stinencijalni sindom sa delirijumom").Delirantna stanja izazvana prepisanimmedikamentima se kodiraju u grupi F10-19, ali se dodaje oznaka za medikamentkoji se smatra uzročnim faktorom pomoćudodatnog T koda iz poglavlja XIX MKB-10 [3]. Supstancama indukovani delirijum(uključujući delirijum nastao kao posledicaupotrebe lekova), se definiše kao delirijummultiple etiologije. Ako je nemoguće utvr-diti specifičnu etiologiju postavlja se di-jagnoza nespecifičnog delirijuma. Organski psihijatrijski poremećaji suvezani za status disfunkcije mozga. Onmože biti uzrokovan organskom patolo-gijom nastalom unutar mozga ili delova-njem faktora van njega. U zavisnosti dali je poremećaj nastao akutnim ili hronič-nim delovanjem nekih prouzrokovača,možemo delirijum svrstati u grupu pore-mećaja sa akutnim generalizovanim po-remećejem funkcije mozga, u kojem jenajvažnija promena vezana za poremećajsvesti. Funkcija mozga je generalizovanonarušena, dok je primarni uzročnik stanja,najčešće van mozga.
Zatim, iako se u nekom obliku dozvao pameti, nema sumnje da Mister Noa još uvek trese ludilo, i on se nakon sletanja, vraća u muriju, i sa sobom nosi torbu, koja bi trebalo da je Piterova, i pokazuje je naredniku murije, koji kad vidi da je prazna, vidi u stvari s kakvim ludakom ima posla. I tu narednik kreće da loži Mister Noa, i da ga sikteriše iz murije, jer vidi da je čovek puk'o.
U medjuvremenu, pojavljuje se neka plavuša, koja kroz grad šeće poput duha, jer je očigledno da je niko ne primećuje. Za to vreme, Mister No, lucidan još uvek, rešava da ide u kafanu da se opusti, rešen da svom ludilu doda još alkoholnog gasa. Tamo, u svom jeku pijanstva i ludila, crnkinja, neka lokalna ludaja, reši da mu gleda u dlan - a kad tamo vidi ''anangu'' - možda je tu sklavi i mislio na duh ljubavi, jer crnkinja se isptripuje da Mister No možda hoće da je koka, i pobegne iz kafane, jer ne želi da fura sa ludakom u delirijumu.
Pošto se to desi, Mister No opet ludi i puca po svim šavovima, a čak i njegov jaran Kruger primećuje da je No preterao sa pićem, a u stvari ne zna da se ovaj nije ni gasio sa pićem, a još manje i da se drogirao pre dolaska u kafanu. Mister No, lud, reši da ode kući da se naspava i revitalizira, ali iz ko zna kog razloga, na stranici br.60/sličica 2, da bi se smirio, Mister No pika džepni bilijar? - lud načisto.
Zatim, dolazi kući i tamo, i dalje u delirijumu sreće plavokosu ćurku koja je ranije avionom stigla u Manaus - kao, šatro, jer je i ona trip Mister Noa. U tom trip gde je svestan glavobolje, izazvanom opiajtima, Mister No spava, i ima noćne more, a ujutru, trip-ta plavokosa ćurka, ga opet nagoni na alkohol i vutra, kojima Mister No dodaje gas svom ludilu, i onda istrpuje da i nju kao i imaginarnog Pitera koji je šatro muž, jer trip je isti, samo je sad umesto muškog, imaginarni lik žena koja se zove Abigejl Vulf, treba da vodi u obilazak džungle, i da bi kao našli Pitera.
SVESKA BR.814 - DRUGI DEO EPIZODEOno što se dalje dešava su momenti slični filmu ''Altered States'', gde se Mr. No glupira u raznim tripozama po džungli, iako to ne deluje tako, jer ispada da je u potrazi za Piterom u pratnji njegove mu žene Abigejl, ali ipak sve je to tripoza, iz koje se Mister No u manaus vraća još luđi.
Kasnije u kafani opet sreće crnkinju Izauru, koju cima da mu gleda u dlan, ali pošto ona to odbije, jer vidi da je budala, on na perfidan način dolazi na foru da je ubije, i da ne bi bilo smaranja ko sa Pakom, Izaurino telo on ušteka u šumi da je niko ne nadje. Iako ispada da je Izaura to rekla-da je Mister No odnese u šumu, to je ustvari on sam sa sobom pričao, s obzirom da je Izauri iščupao grkljan i nije bilo ma ni teoretske šanse da je ona mogla da priča.
Opet dolazi murija, i kad vide da je Mister No beznadežan slučaj, opet ga narednik tu malo prži, al' ipak vidi da tu nema leka, i kao ''ajd' ćao ludaku''- jer vidi se tačno na stranici 65-sličica 2, da narednik sve vidi kao najobičniju lakrdiju izazvanu beznadežnim slučajem ludaka kakav je Mister No.
Ananga, bato!Mister No potom ostaje sam, i u konverzaciji sa samim sobom, u tom preispitivanju samog sebe, on potpuno gubi razum, i onda od, 67 stranice, pošto nalazi neki medaljon u djubretu koji (iako se to ne vidi) trampi za kintu u zalagaonici, i odlazi u kafanu da se leši, a i da duva u nekom šteku verovatno,on pada u totalni delirijumski raspad, gde do samog kraja stripa imamo haos alkosa i drogoša i pičenje konstantnih haludža. Primeri su očigledni:
- Hotel , u kojem Mister No dolazi da traži Pitera i Abigejl... Prvo, na koju foru je uopšte mogao da pomisli da su u hotelu, a drugo, koji to hotel, daje informacije o gostima lokalnim klošarima i pijancima, koji eto tako ulete...
- Situacija u sobi, kad nadje Pitera i Abigejl totalna nebuloza jer zaključci koje Mister No iznosi, i konverzacija koja se vodi izmedju Pitera, Abigejl i Noa je totalni apsurd.
- Kad se Piter pretvori u ''zver'', Mister No beži, bega u zoološki vrt, i pritom ne viče '' u pomoć'' il bilo šta, znajući da je nemoćan sa zveri.
Quote:*Detalj pošto Mister No upadne u zoološki vrt, pitanje je zašto su se ljudi toliko uzbudili na krike životinja u vrtu? očigledno je da je Mister No tamo zadirkivao životinje ili ih u svom onom svom drogeraškom ludilu pokušavao tući, i tako dobio pocepane rukave.*
- Pošto ubije ''zver'' Mister No ide do Krugera, koji ga previja, a on već za pola sata piči na aerodrom... nema nikakvog robjašnjenja zašto, ali da je Abigejl zaista bila ''saučesnik'' kako je tvrdio, on bi se vratio u hotel po nju, ali ne, jer dovoljno je pročitati reči koje su Mister Nou u mislima, pogledajte kompletne stranice 87 i 88, Mister No, i dalje pod alkoholnim gasom, shvata da je ON KRIV ZA SVE, da je ON pobuijao i Paka i Izauru, i najverovatnije čuvara u zoološkom vrtu za kojeg je istripovao da je Piter. Jer, zašto bi inače bežao iz Manuasu ko zna gde i opraštao se od grada... em prs'o em je ubica, em da ne dodajem da je još pod gasom drogeraških suspstanci, drugog nema.
Ludilu tu naravno nije kraj jer opet istripuje da se Abigejl pojavila u avionu, koja šatro sve priznaje, a Mister No, odjednom tripuje, takodje, da se vrati u Manaus i prijavi Abigejl u policiju... da je ovo realna situacija, pod kojim uvetima bi prijavio Abigejl policiji, kad policija za njegova sranja nije imala dokaze a kam gi za Abigejl? U realnim okvirima, ko bi i poverovao pijancu i ludaku kao što je Mister No, osim da završi u nekoj insituciji sa takvim priznanjem?
Ne... ovo je očigledan trip, i pošto se na kraju nekako ''reši'' abigejl, koja se pretvaa takodje u ''zver'', Mister No odlazi u susret zalazećem suncu i shvata (najverovatnije, jer vidi se po izrazu mu lica) da se i previše nasevao, ali da na kraju ipak ne može ništa, jer je ovisnik, i tako, kao što je rekao na početku, došao je u iskušenje da napiše svoju prvu pesmu u životu, i dok odlazi s pajperom, on pevuši i rimuje ko Džej Zi: '' ...Ovu priču napisao je vetar iz džungle... ''
Opšti utisci:
Korice: A joj
Crtač: Jako dobar, realističan, živopisan, ko da gledaš u fotografije
Scenario: Bio sam pijanac... a sad više ne
Ocena-utisak ukupno: 6/10
Muchas personas se afeitan los pendejos.